شماره تماس :02188990405

وظایف شرکت های حسابداری

وظایف شرکت های حسابداری

فهرست مطالب

شرکت حسابداری چیست؟
تخصص گرایی یکی از مهم ترین مسائل در کسب و کارهای نوین میباشد.در هر کسب و کاری برای اینکه سریع تر به نتایج بهینه برسیم بهتر است هر امری را به متخصص آن واگذار کنیم. در این شرایط 2 راه حل وجود دارد یا استخدام مدیران مالی یا استفاده از خدمات شرکت حسابداری بهره ببرند.

این شرکت هامتخصص در انجام امور مالی،مالیاتی و حسابداری انواع شرکت ها و کسب و کارها میباشند و چنین شرکتی خدماتی از قبیل گزارش تفصیلی، اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده و … انجام میدهند.

زمانی که شما امور مالی یک شرکت را بر عهده گرفته اید به تمامی اسناد مالی دسترسی خواهید داشت و باید مسئولیت آن را به عهده بگیرید و در صورت به وجود آمدن مشکلی برای اسناد، باید عواقب آن را نیز بر عهده بگیرید. البته شرکت هایی که به صورت حرفه ای خدمات حسابداری را انجام می دهند میتوانند تا حد بسیار زیادی باعث کاهش خطا در امور مالی شرکت ها شوند.

چرا اکثرا استفاده از خدمات شرکت های حسابداری را ترجیح میدهند؟

یکی از دلایل مهم که شرکت های خدمات حسابداری را ترجیح میدهند میتوان به کاهش میزان خطا در مدیریت امور مالی اشاره کرد. هرچند این موضوع هم کاملا به اعتبار و کیفیت خدمات شرکت حسابداری مورد نظر بستگی دارد.

از طرف دیگر پذیرش مسئولیت امور مالی توسط یک شرکت حسابداری خیال کارفرمایان و صاحبان کسب و کارها را از بابت همکاری با این شرکت ها راحت میکند.

یکی دیگر از علت های انتخاب شرکت های حسابداری توسط بسیاری از کارفرمایان، مشکلات استخدام نیروی انسانی حرفه ای برای انجام این امور است.با استفاده از این خدمات مشکلات ها و هزینه های جذب کارکنان مورد نیاز برای انجام امور مالی سازمان به صفر می رسد.

کارهای شرکت حسابداری چیست؟آشنایی با انواع شرکت های حسابداری

شرکت های حسابداری را میتوان از دو بُعد تقسیم بندی کرد که شامل :

  • شرکت های حسابداری از بُعد نوع ارائه خدمات؛ از خدمات مشاوره تا حسابرسی
  • شرکت های حسابداری از بُعد نوع خدمات؛ همه خدمات حسابداری در یک پکیج

شرکت های حسابداری از بُعد نوع ارائه خدمات؛ از خدمات مشاوره تا حسابرسی

برخی از شرکت ها فقط در زمینه مشاوره فعالیت میکنند. این خدمات میتواند در زمینه های مختلف مانند حسابرسی، دادرسی مالیاتی، ارائه خدمات حسابداری، انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری متناسب به کسب و کار و … می باشد.

مورد دوم انواع شرکت های حسابداری از بُعد نحوه ارائه خدمات شرکت هایی هستند که در قالب نظارت مستمر ارائه میدهند.شرکت های حسابداری نظارت کامل بر روی امور مالی و حسابداری یک مجموعه را دارند و خدماتی از جمله زیر نظر گرفتن اسناد مالی ، صورت های مالی و … انجام می دهند.این شرکت ها در زمان مقرر پیگیر اظهارنامه مالیاتی نیز می باشند.معمولا شرکت ها قرارداد یکساله یا چند ماهه منعقد میکنند.

سومین دسته از انواع شرکت های حسابداری شرکت هایی هستند که مجموعه ای کامل از خدمات حسابداری را به مشتریان خود عرضه میکنند.این شرکت ها تمام امور مالی مجموعه ها را به عهده میگیرند. در برخی مواقع کسب و کار ها میتوانند یک نیرو متخصص به صورت تمام وقت یا نیمه وقت از شرکت ها استخدام کنند و نیرو ها تمام امور مالی را به صورت برون سپاری برای مجموعه مورد نظر انجام دهند . صفر تا صد خدمات حسابداری از جمله انتخاب نرم افزار حسابداری و اجرای آن تا پیچیده ترین امور حسابداری در این شرکت ها ارائه می شود.

انواع شرکت های حسابداری از بُعد نوع خدمات، همه خدمات حسابداری در یک پکیج

برخی شرکت های حسابداری در بردارنده خدمات تخصصی می باشند و یا اینکه بخشی از خدمات را انجام می دهند. به طور کلی خدمات حسابداری به 3 بخش تقسیم می شوند.

1.خدمات حسابداری و مالی :

این دسته در بردارنده خدماتی از جمله امور پرسنلی و اداری، تهیه صورت های مالی و بستن حساب ها، کنترل و تجزیه و تحلیل حساب ها، تهیه ترازنامه و دفاتر قانونی می باشد.

2. خدمات مالیاتی :

تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی، تنظیم و ثبت گزارش فصلی، ثبت اظهارنامه ارزش افزوده و سایر خدمات مرتبط با امور مالیاتی می باشد.

3.خدمات اداری و پرسنلی حسابداری :

این بخش شامل ثبت نام بیمه ای و تهیه و ارسال لیست بیمه، تنظیم و انعقاد انواع قراردادهای کارکنان، حضور و غیاب کارمندان، تهیه و ثبت و تنظیم کارکرد کارکنان، کارت زنی، محاسبه اضافه کاری و تعطیلات، پرداخت حقوق و مزایا و انجام امور کارگزینی می باشد.

تفاوت موسسه حسابداری با شرکت حسابداری

تفاوت بین شرکت های حسابداری و موسسات حسابداری در هنگام ثبت و اخذ مجوز های مورد نیاز برای هر کدام است، در یک شرکت حسابداری هدف کسب سود است ولی در یک موسسه حسابداری نباید کار تجاری و با هدف کسب سود انجام شود.موسسات حسابداری به شکل غیر انتفاعی ثبت میشوند و شرکت های حسابداری به عنوان مجموعه های انتفاعی با مسئولیت محدود و سهامی خاص شناخته میشوند.

بنابراین یک شرکت حسابداری نوع فعالیت،ساختار سرمایه، مجوز های مورد نیاز و اساسنامه با یک موسسه حسابداری متفاوت است.برای ثبت شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات مالی فعالیت میکنند، دست کم یکی از اعضای شرکت باید دارای مدرک کارشناسی در رشته حسابداری باشد و عضو هیئت مدیره شرکت نیز باشد، اما برای ثبت موسسه حسابداری مشکل چندانی نخواهید داشت و کار آسان خواهد بود.

چرا باید در انتخاب شرکت های حسابداری هوشمندانه عمل کنیم ؟

با توجه به حضور حرفه ای شرکت های حسابداری در عرصه ارائه خدمات مالی و دسته بندی معقول خدماتی که در این شرکت ها ارائه میشود، استفاده از خدمات آن ها گزینه جذاب و معقولی به نظر برسد. البته نباید از اهمیت انتخاب شرکت حسابداری معتبر و متخصص نیز غافل شد، چرا که در یک اشتباه در این زمینه میتواند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مجموعه مورد نظر و ایجاد ضررهای مالی و زمانی زیادی برای آن مجموعه باشد.

حسابداری صنعتی، حسابداری شرکت های بازرگانی و حسابداری کسب و کارهای کوچک و خدمات متنوع شرکت های حسابداری در زمینه کسب تجربه های بی دلیل توسط آن ها دلیل دیگری است که میتوانیم تا حد زیادی به این شرکت ها اعتماد کنیم.

پرینت

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button