شماره تماس :02188990405

امور مالی شرکتها و وظایف آن

امور مالی شرکتها و وظایف آن

فهرست مطالب

امور مالی شرکتها

شرکتها در سال های اخیر به خصوص از سال 1395 اهمیت بیشتری به امور مالی خود میدهند یا گسترش و توسعه امور مالی خود را در اولویت های شرکت قرارداده اند، شاید برخی از دلایل آن تغییرات قوانین مالیاتی، تغییرات استانداردهای حسابداری باشد البته ذکر این مورد که شرکتها نیز از دانش فنی بیشتری برخوردار شده اند نیز خالی از لطف نیست.

شرکت ها در ایران به خصوص در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد به صورتهای زیر امور مالی خود را مدیریت میکنند :

  1. انجام امور مالی توسط کادر حسابداری و تشکیل یک تیم حسابداری که تحت استخدام شرکت بوده و تعداد حسابداران مورد نیاز شرکت تعیین میگردد، معمولا واحد های مالی به ازای هر 5 نفر دارای یک سرپرست می باشند سمت های شاغل در واحدمالی شرکت ها جهت انجام امور مالی شامل مدیر مالی، رییس حسابداری، سرپرست حسابداری، کارشناسی حسابداری، کارآموز می باشد سمت های دیگری مانند کارشناس تنخواه، تنخواه دار، کارشناس خزانه، خزانه دار، تحصیلدار، کارشناس بایگانی، نیز از مشاغل جانبی واحد مالی می باشند.
  2. انجام امور مالی توسط موسسات حسابداری یا شرکت های حسابداری نیز روشی دیگر برای انجام امور مالی شرکتها می باشد که در این حالت شرکت با عقد قرارداد با شرکت حسابداری امور حسابداری خود را برون سپاری میکند که ممکن است شرکت ارائه دهنده خدمات حسابداری نسبت به اعزام حسابدار، مسئول پروژه (سرپرست حسابداری)، مدیر پروژه (مدیر مالی) اقدام نمایند و یا به تحویل گرفتن اسناد و مدارک حسابداری در محل شرکت خدمات حسابداری به صورت دورکاری امور مالی انجام شود.
  3. انجام امور مالی  توسط مدیر مالی یا حسابدار به صورت پاره وقت که در این حال مدیر مالی، سرپرست حسابداری یا حسابدار به صورت پاره وقت نسبت به انجام امور مالی اقدام می نماید گاهی اوقات شرکتها به این سبک از انجام امور مالی اشتباها از عنوان حسابرس استفاده میکنند به این منظور که حسابرس جهت نظارت بر امور مالی به صورت پاره وقت در محل کارفرما حضور به عمل می آید در حالی که عنوان صحیح این کار سرپرست مالی است که بر امور مالی انجام شده توسط حسابدار پاره وقت یا تمام وقت مستقر در شرکتها نظارت دارد. انجام خدمات حسابرسی دارای ویژگی هایی است که در مقالات بعدی به آن می پردازیم.

امورمالی و سیستم مالی شرکت به جز بحث اجرا و فارغ از چگونگی انجام امور مالی و حسابداری نیاز به نظارت توسط فردی دارد که مسلط به نظارت بر حسابها، کنترل حسابها، تهیه گزارشات مالی، پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی، آشنا به نیاز های کارفرما باشد.

چگونه حسابداری یک شرکت را آغاز کنیم؟

مهمترین نکته قبل از شروع عملیات حسابداری شناخت کار و نوع فعالیت کارفرما می باشد بعد از آن تشکیل تیم حسابداری است.

پیشنهاد می شود مدیر مالی یا سرپرست استقرار تیم مالی نسبت به تعیین شرح وظایف مسئولین مالی و پرسنل واحد حسابداری اقدام نماید و زمانبندی انجام امور مالی و مالیاتی و نحوه ارائه گزارشات را نیز مشخص نماید.
از بااهمیت ترین مقدمات امور مالی شرکتها استفاده از مشاورین مالی و متخصصینی است که در ایجاد ساختار های حسابداری براساس نیاز کارفرما دارای تجربه کافی باشند.
بدیهی است نقش بخش مالی در مدیریت مالی شرکت ها بسیار حائز اهمیت می باشد، و کارفرمایان محترم و مدیرعاملان شرکتها باید توجه داشته باشند بخش مالی بدون حمایت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره موفق نخواهد بود.

مدیرمالی کیست و وظایف آن

مدیر مالی فردی است که با اتکا به تجربه و دانش خود نسبت به مدیریت منابع مالی و حسابداری، کنترل و نظارت بر عملکرد پرسنل حسابداری اقدام می نماید و همچنین مسئولیت تهیه گزارش مورد نیاز مدیران، پاسخگویی به حسابرس و ممیزین مالیاتی و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات مالی را به عهده دارد.

اغلب مدیران مالی در ایران نقش مدیر مالی و اداری را به صورت همزمان ایفا میکنند، مدیران مالی علاوه بر تخصص در حوزه حسابداری و مالیاتی می بایست در حوزه منابع انسانی و قوانین کار و قانون تجارت و ثبت شرکتها نیز دارای تخصص کافی باشند.

نقش مدیر مالی در شرکت ها 

نقش مدیرمالی در شرکتها باید به گونه ای باشد که شرکتها و صاحبان مشاغل در امور جاری حسابداری و امور مالیاتی خود دچار مشکل و ابهام نشوند.

انتخاب یک مدیر مالی مجرب و استفاده از ابزارهای مالی مناسب از جمله نرم افزار حسابداری ،  CRM، ERP، تدوین نظام مالی، استقرار سیستم مالی نیز در ایفای نقش مدیرمالی نیز تاثیر گذار است.

متاسفانه برخی از مدیران شرکتهای حقوقی یا مدیران مجموعه های حقیقی به جای استفاده از ظرفیت واحد حسابداری و مدیران مالی برای انجام امور مالی خود از ظرفیت کارمند اداری، منشی یا شخص مدیرعامل برای انجام امور مالی و مالیاتی استفاده میکنند که می تواند خسارت جبران ناپذیری در طولانی مدت به کسب و کار وارد شود و یا در هنگام بروز مشکلات از مشاور مالی و مالیاتی استفاده میکنند که باید باور داشته باشند پیشگیری از خسارت بهتر از درمان آن پس از وقوع مشکلات مالی و مالیاتی است.

پرینت

5 پاسخ

  1. با تشکر
    باید گفت که امور مالی و عملکرد آن در شکتهای دولتی و در کشوریکه امورات در چارچوب دستور و نه قانون وعلم ومنطق میچرخد ، بطور کامل نمیتواند موجبات توسعه و پیشرفت و افزایش ارزش سهام را پشتیبانی بکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button