شماره تماس :02188990405

صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار

صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خوار و بار

فهرست مطالب

دراکثر مواقع برای تمامی افراد سوال پیش می آید که چه مواردی مشمول مالیات مسشود و چه مبلغی برای این مالیات پرداخت می شود.

کارشناسان پیشــداد قصد دارند تا با این مقاله صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خواذوبار را به شما عزیزانی که نیاز دارید تا با قوانین مالیات حق مسکن و خواروبار آشنا شوید تا انتهای این مقاله صفر تا صد قوانین مالیات حق مسکن و خواروبار همراه کارشناسان پیشداد باشید .

در صورت هر گونه سوال میتوانید با کارشناسان معتمد پیشداد تماس بگیرید.

آیا حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است؟

این سوال ساده مدت هاست که باعث دغدغه بسیاری از کارمندان و حقوق بگیران شده است و هنوز نمیدانند مالیاتی را به آن تعلق بدهند یا نه؟ هر ساله مورد بحث قرار میگیرد و برخی میگویند باید دریافت شود و برخی دیگر اعلام میکنند که نباید هیچ هزینه ای به عنوان مالیات برای این حقوق در نظر گرفته شود.

چه مواردی در حقوق و دستمزد کارمندان شامل مالیات میشود؟

همه افرادی که شاغل‌اند حقوق دریافت می‌کنند و بیمه برای آن‌ها رد می‌شود، باید بخشی از حقوق و دستمزد خود را به‌عنوان مالیات بر درآمد به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت کنند. میزان این مالیات هر سال نسبت به سال قبل متفاوت است و در ابتدای هر سال توسط دولت اعلام می‌شود. همه کارفرماها موظف‌اند نسبت به کسر مالیات از درآمد و ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان اقدام کنند.

بر اساس قانون مالیات‌،‌ کلیه مزایایی که مستقیماً به شغل کارمند مربوط هستند و به افراد پرداخت می‌شوند، با نام مزایایی شغلی شناخته شده و مشمول مالیات هستند؛ بنابراین مواردی مانند حقوق اصلی (ثابت)، اضافه کار، نوبت کاری، حق مدیریت، هزینه ناهار و شام، ‌ تعطیل‌کاری و بسیاری موارد دیگر که مربوط به ماهیت شغل‌اند، شامل مالیات بر حقوق می‌شوند.

تعریف درآمد مشمول مالیات حقوق بر اساس قانون وزارت کار

بر اساس ماده 83 قانون مالیات های مستقیم دولت، به حقوق اصلی و مزایای مربوط به شغل (مستمر یا غیر مستمر) پیش از اینکه معافیت های مقرر از آن کسر شود، درآمد مشمول مالیات میگویندو معمولا مدیرهای کسب و کارهای مختلف به وسیله یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد پیشرفته و کاربردی ، مالیات بر درآمد کارکنان خود را محاسبه کرده و به دولت پرداخت میکنند.

موارد معاف از مالیات حقوق و بیمه در سال 1401

طبق اعلام رسمی دولت و به استناد ماده 83 قانون مالیات های مستقیم و بخشنامه شماره 58/99/200  سازمان امور مالیاتی ، همه مزایایی که بدون توجه به شغل کارمند به او پرداخت میشوند، جزء مزایای شغلی نیستند و مشمول مالیات نمیشوند. همه کارفرماها موظف هستند تا پس از محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان خود، موارد معاف از مالیات را نیز در نظر بگیرند.

مواردی که در فیش حقوقی شامل مالیات نمیشوند:
  • بازخرید ایام مرخصی
  • کمک هزینه عائله مندی
  • هزینه سفر و فوق العاده ماموریت
  • عیدی
  • پاداش آخر سال
  • کمک هزینه مسکن و خوارو بار در ایام بیماری
  • حق شیر
  • پاداش نهضت سواد آموزی
  • حق التضمین (کسر صندوق)
  • پاداش افزایش تولید

سایر هزینه هایی که در فیش حقوق ثبت شده و جزء مزایای شغلی محسوب میشوند، مشمول مالیات بردرآمد هستند. بنابراین سوال اصلی اینجاست که آیا حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است یا خیر ؟

حق مسکن و خواروبار مشمول مالیات است؟ ماده 83 قانون مالیات های مستقیم

با توجه به متن ماده 83 قانون مالیات های مستقیم و رای دادنامه دیوان عدالت اداری به شماره 73 و همچنین بخشنامه شماره 58/99/200 صادره از سازمان امور مالیاتی، هزینه هایی که فارغ از شغل کارمند به وی پرداخت میشوند و جزئی از مزایای شغلی نیستند، از شمول مالیات خارج هستند و معاف از مالیات هستند.

به هر حال، هنوز مباحث زیادی درباره مالیات حق مسکن و خواروبار و همچنین حق بیمه کارمندان مطرح است. معمولا در حسابرسی بیمه تامین اجتماعی، کلیه اسناد مالی کارگاه ها مورد بررسی قرار میگیرند تا از پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مطمئن شوند.

با تهیه یک نرم افزار حسابداری، امور مالی و مالیاتی خود را سرو سامان بدهید.

این روزها بحث و جدل های فراوانی درباره معافیت حق مسکن و مالیات در فضای اداری کشور وجودد دارد. به هر حال پیشنهاد ما این است که با تهیه یک نرم افزار حسابداری پیشرفته و کاربردی و سپردن امور به دست آن، خیال خود را بابت انجام امور مالیاتی و حسابرسی کسب و کار خود راحت کنید. فراموش نکنید که نرم افزار های حسابداری به تنهایی کار چند کارمند را انجام میدهند.

پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button