شماره تماس :02188990405

مرخصی استحقاقی کارگران 30 روز یا 26 روز

مرخصی استحقاقی کارگران 30 روز یا 26 روز

فهرست مطالب

مرخصی استحقاقی کارگران 30 روز یا 26 روز

 

یکی از اختلافات بین کارگران و کارفرمایان که موجب شکایت و دعاوی زیادی هم شده است موضوع میزان مرخصی استحقاقی کارگران در زمان اشتغال هست.اختلاف نظر بابت 30 روز یا26 روز بودن مرخصی سالیانه و همچنین محاسبه و پرداخت پول ذخیره مرخصی،پرونده های زیادی را در اداره کار به خود اختصاص داده که به همین خاطر این پست جهت حل اختلاف بین کارگران و کارفرمایان منتشر میشود .

 مرخصی استحقاقی کارگران 26 روز یا 30 روز؟         
 این سوالی است که خیلی مطرح میشود و خیلی از دوستانی که در حوزه حسابداری و مالی و اداری مشغول به کار هستند ،درگیر این موضوع هستند که آیا این مرخصی بالاخره 26 روز هست یا 30 روز ؟اگر 30 روزه تکلیف 4 تا جمعه چه میشود؟

درخصوص مرخصی استحقاقی

برای یک سال فعالیت 30 روز در نظر گرفته شده است. که 26 روز کاری و 4 روز جمعه هست .

اگر بخواییم این موضوع را ساده بکنیم و متوجه بشیم که منظور قانون گذار چی بوده چون صراحت مستقیمی  در قانون نداریم،اعلام کرده که یک ماه 4 تا جمعه (30روز 4 تا جمعه)، یعنی هدف این بوده که اگر یک کارگری به صورت کامل یک ماه مرخصی استفاده کند، در یک ماه، ما 4روزه جمعه داریم پس این 4 تا جمعه هم حساب میشود.

 حالا اگر یک ماه به صورت کامل و مستمر نباشه چه اتفاقی میفته؟

اینطوری باید برداشت رو داشته باشیم و محاسبه بکنیم در یک ماه 4 روز جمعه داریم یعنی به ازای هر 6 روز مرخصی که کارگر داره استفاده میکنه در یک ماه کامل ، یک روز جمعه هم حساب میشود.

بنابراین اگر ما بخواهیم محاسباتمون را نسبت به جمعه انجام بدهیم و بدانیم در پایان سال به چه صورت باید محاسبه ی ذخیره مرخصی را انجام بدهیم یا به چه صورت باید کسر 4 جمعه را از مرخصی کارگر داشته باشیم . این روش را داخل سازمان یا مجموعه ای که هستید استفاد ه کنید

به ازای هر 6 روز مرخصی استحقاقی که کارگر داره استفاده میکنه یک روز جمعه ازش کسر بکنید.تا همون اتفاقی بیفته که قانون گذار  تعیین کرده ،یعنی یک ماه 26 روز ،4 روز جمعه پس مفهوم قانون گذار در خصوص ماده قانونی مرخصی  استحقاقی به همین شکل خواهد بود.

پرینت

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button