1

نخستین بازدید وزیر اقتصاد در سال 1401 به طرح جامع مالیاتی اختصاص یافت

 

نخستین بازدید وزیر اقتصاد در سال 1401 به طرح جامع مالیاتی اختصاص یافت

نخستین بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی در سال 1401 به طرح جامع مالیاتی و بررسی بخشی از دستاوردهای سازمان امور مالیاتی اختصاص یافت.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز یکشنبه 7 فروردین ماه، از مجموعه طرح جامع مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور و دستاوردهای آن بازدید کرد. وی در این بازدید ضمن گفتگو با کارکنان معاونت فناوری های مالیاتی، بر ضرورت توجه به مقوله فناوری اطلاعات در مجموعه برنامه‌های تحول آفرین دولت تاکید کرد.

دکتر احسان خاندوزی، فناوری اطلاعات را عامل پویایی، گردش روان اطلاعات و به صورت خاص در دستگاه مالیاتی، عامل تشخیص واقعی و عادلانه مالیات بیان کرد که با تکیه بر آن، امکان فرار مالیاتی از یکسو و نیز امکان اجحاف در حق مودیان به کمترین میزان کاهش می یابد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای این بازدید، گزارشی از پیشرفت طرح جامع مالیاتی و دستاوردهای حاصله ارائه کرد و افزود: هوشمندسازی نظام مالیاتی، از مهمترین برنامه های سازمان در سال‌جاری محسوب می شود.

دکتر منظور خاطرنشان ساخت: سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرای ماده 97 قانون مالیات های مستقیم و حذف شیوه علی الراس از نظام مالیاتی، نیازمند اطلاعات دقیق و شفاف است و ارایه اظهارنامه برآوردی از سوی سازمان نیز براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی انجام می گیرد.

گفتنی است در این بازدید، اهم اقدامات و برنامه‌های حوزه های مختلف معاونت فناوری های مالیاتی اعم از حوزه زیرساخت و امنیت، حوزه فناوری اطلاعات و حوزه علوم داده های مالیاتی و ساختار تشکیلات مرتبط با هر یک برای وزیر اقتصاد و حاضرین تشریح شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از استماع گزارش حوزه های مختلف معاونت فناوری های مالیاتی، عنوان کرد: نظام مالیات ستانی هوشمند تنها معبر موجود به سمت اقتصاد شفاف و دانش بنیان است و با توجه به اینکه در چهار یا پنج سال اخیر نیز بستر فوق العاده ای به لحاظ قوانین برای عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور فراهم شده، انتظار می رود، شاهد تلاش ویژه و خروجی چشمگیرتری از این سازمان باشیم و از این به بعد قدرت پردازش و هوشمند شدن نوع نگاه سازمان امور مالیاتی کشور است که تعیین کننده خواهد بود.

در بخش پایانی این بازدید، بخش های مختلف طرح جامع مالیاتی به ویژه سامانه های پردازش و بهره برداری از اطلاعات مرتبط با پایگاه اطلاعات مودیان، شامل سامانه جستجوی اطلاعات مالیاتی، سامانه پالایش و الحاق اطلاعات به پرونده های مالیاتی، سامانه بررسی و پیگیری تشکیل پرونده مودیان شناسایی شده، سامانه بررسی تراکنش های مشکوک بانکی و سامانه برآورد ریسک مودیان و اظهارنامه برآوردی، مورد بررسی قرار گرفت.

منبع:نخستین بازدید وزیر اقتصاد در سال 1401 به طرح جامع مالیاتی اختصاص یافت > سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)