شماره تماس :02188990405

مالیات الکترونیکی در راستای رضایتمندی مودیان

مالیات الکترونیکی در راستای رضایتمندی مودیان

فهرست مطالب

مالیات الکترونیکی در راستای رضایتمندی مودیان

پس از مطرح شدن تجارت الکترونيکي در سال هاي اخير، پديده نويني که به تازگي مطرح گرديده است، دولت الکترونيک مي باشد. دولت الکترونيک را مي توان، با عنوان بهينه سازي کامل ارائه خدمات، مشارکت شهروندان و اداره امور دولتي از طريق تکنولوژي اينترنت و وسايل ارتباط جمعي ناميد. توسعه قابليت هاي الکترونيکي در نهادهای دولتي، دسترسي مستقيم شهروندان به سيستم هاي پشتيباني خدمات (خدمات آنلاين) را فراهم مي کند.   نظام مالیاتی بايد متناسب با اقتصاد رشد يابد تا علاوه بر تسهيل پيشرفت با اقتصاد کشور نيز منطبق شود. آن چيزي که امروز نظام هاي مالياتي دنيا با آن مواجه هستند، نظام مالياتي الکترونيکي در کنار دولت الکترونيکي است. يکي از موضوعات با اهميت در خدمات مالياتي مبتني بر دولت الکترونيک، ميزان رضايت موديان از خدمات مالياتي ارائه شده مي باشد، عدم رضايت موديان مالياتي مي تواند بر قانون پذيري ايشان و ميزان عمل به تکاليف قانوني موثر باشد.

هنگامی می توان به کارامدی یک نظام مالیاتی امیدوار بود که همه بخش های درگیر با آن عملکرد مناسبی را نشان دهند.این ضرورت در مورد مودیان مالیاتی نیز مطرح می باشد. هر عاملی که رضایت و آگاهی بیشتر این گروه را در پی داشته باشد، عملکرد مناسب تر آنان و در نتیجه کارایی بیشتر سیستم مالیاتی را به همراه خواهد داشت. نتایج پژوهش ها نشان می دهد خدمات پرداخت الکترونیکی و خدمات غیر حضوری سامانه های اینترنتی، رابطه مثبت و معناداری با رضایت مودیان مالیاتی دارند.در نتیجه می توان گفت پرداخت های غیر حضوری و سیستم مالیات الکترونیکی ضمن تسهیل در رفت و آمد مودیان و کاهش هزینه های پرداخت مالیات، به ارتقای سطح رضایت مودیان کمک می کند.

به طور کلی می توان گفت يك نظام مالياتي هنگامي مي تواند به اهداف خود دست يابد كه همراهان اصلي اجراي آن يعني مردم را با خود هماهنگ سازد. هر اقدامي كه رضايت بيشتر پرداخت كنندگان ماليات را در پي داشته باشد، كارايي نظام مالياتي را نيز ارتقا خواهد بخشيد. دولتمردان كشورمان نيز در سال هاي اخير براي افزايش درآمدهاي مالياتي و همچنين بهبود تمكين مالياتي در جامعه طرح هاي گوناگوني را اجرا نموده اند. روي آوردن به روش هاي گوناگون براي بهبود خدمات اطلاع رساني و تسهيل پرداخت ماليات از جمله اين اقدامات مي باشد.

سازمان امور مالیاتی از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک، مجموعه‌ای از خدمات مالیاتی را به مردم و مودیان به طور متمرکز و به طور الکترونیک ارایه می کند. پرونده الکترونیک مودی، فرایند کامل پرداخت مالیات، همچنین ارایه گزارش وضعیت بدهکاری مالیاتی و ممنوع الخروجی، خدماتی است که از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک ارائه می‌شود. در قالب این سامانه، مودیان می‌توانند در هر زمان و مکان، اظهارنامه وتمام اطلاعات مرتبط با پرداخت‌ها ، اطلاعات ثبت نام‌های انجام شده، خلاصه تمامی پرونده‌های مالیاتی مودی، تمامی قبوض مالیاتی صادره، اوراق تشخیص، قطعی و آرای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و دعوت به هیات را در قالب پنجره واحد خدمات مودیان مشاهده کنند.

 با الکترونیکی شدن خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش یافته و شهروندان در یک بستر سریع، قابل اطمینان و بدون پیچیدگی های مرسوم، از آخرین وضعیت پرونده مالیاتی خود و سایر خدمات الکترونیک مالیاتی بهره‌مند خواهند شد که این امر منجر به افزایش رضایت‌مندی مودیان، ارتقای سلامت نظام اداری وکاهش مصرف کاغذخواهد شد.

 

منبع:مالیات الکترونیکی در راستای رضایتمندی مودیان > سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir)

 

 

پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button