شماره تماس :02188990405

با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گلوگاه‌های فسادخیز مالیاتی مسدود می‏‌شود

با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گلوگاه‌های فسادخیز مالیاتی مسدود می‏‌شود

فهرست مطالب

  
با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی گلوگاه‌های فسادخیز مالیاتی مسدود می‏‌شود
 

به گزارش پیشداد، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان،فیروز شکوری، تعیین درآمد مشمول مالیات بدون اسناد و مدارک مثبته بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات درآمدی و هزینه ای مودیان را مهمترین گلوگاه فسادخیز مالیاتی عنوان کرد و گفت: اجرای کامل قانون پایانه های فروشگاهی و ایجاد زیرساختهای لازم و هم افزایی با سایر مراجع مرتبط در این زمینه جهت هماهنگی و اجرای بهتر قانون، بهترین راهکار انسداد این گلوگاه می باشد.

شکوری افزود:سازمان امور مالیاتی و به دنبال آن اداره کل امور مالیاتی استان در نظر دارد در رویکرد جدید، با هوشمند سازی نظام مالیاتی، شناسایی گلوگاه های فساد خیز و اصلاح فرآیندها، بازنگری دستورالعمل مبارزه با فساد، ارتقاء جایگاه کمیته تخصصی سلامت اداری و ارزیابی مستمر عملکرد ماموران مالیاتی، زمینه های بروز فساد را اصلاح نماید.

و با اشاره به اینکه مردم ولی نعمتان واقعی هستند و رضایت مودیان، اصل اساسی یک نظام مالیاتی کارآمد و مطلوب است، گفت: تلاش بر این است نظام مالیاتی به سمتی حرکت کند که مالیات ستانی با کمترین هزینه، با کمترین تبعیض و بی عدالتی و با رعایت حقوق مودیان انجام گیرد.

فیروز شکوری تاخیر در ابلاغ اوراق مالیاتی را به عنوان یکی دیگر از گلوگاه های فساد خیز دانسته وتاکید کرد: تسریع در را ه اندازی فرآیند ابلاغ الکترونیکی، از برنامه‏ های سازمان در مرتفع نمودن این مشکل می باشد که دستورالعمل ترتیبات اجرایی آن از سوی سازمان صادر و از اول شهریور ماه نیز اجرایی شده است.

این مقام مسئول افزود: در گام نخست نظر به عدم آشنایی مؤدیان با ابلاغ الکترونیکی و به‌ منظور جلوگیری از تضییع حقوق آنان، برای مراجعه به‌حساب کاربری و رؤیت اوراق بارگذاری شده در حساب فوق، مهلت دو ‌هفته‌ای در نظر گرفته‌شده بود که در صورت عدم رؤیت، برگه مالیاتی مربوط، از فرآیند ابلاغ الکترونیکی خارج و به‌صورت فیزیکی به مؤدیان ابلاغ می‌شد، پس از طی دو سال از اجرای اولیه این طرح و آشنایی مؤدیان با فرآیند انجام کار، سازمان امور مالیاتی اقدام به پیاده‌سازی سازوکار جدیدی نمود که بر اساس آن ابلاغ فیزیکی اوراق مالیاتی که از طریق سامانه‌های سازمان صادر می‏شد، به‌طور کامل حذف شد.

وی افزود: مؤدیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به «درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی» به نشانی my.tax.gov.ir پس از فعال‌سازی ابلاغ الکترونیکی، از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

و همچنین  پس از فعال‌سازی ابلاغ الکترونیکی، اوراق مالیاتی مؤدیان که در سامانه‌های الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور صادر می‌شود، به‌صورت خودکار بر روی حساب کاربری مؤدیان بارگذاری شده و همزمان پیامک اطلاع‌رسانی برای آنان ارسال می‌شود و مودیان ده روز مهلت دارند که با مراجعه به پنل کاربری خود در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان، اوراق مالیاتی صادر شده را مشاهده نمایند، تاریخ رویت اوراق مذکور به عنوان تاریخ ابلاغ به شخص مودی تلقی شده و تمام آثار ابلاغ بر آن مترتب است. در صورت عدم مراجعه مودی به حساب کاربری ظرف ده روز از تاریخ بارگذاری اوراق مالیاتی، روز یازدهم به عنوان تاریخ ابلاغ قانونی محسوب شده و چنانچه روز یازدهم مصادف با تعطیل یا تعطیلات رسمی باشد، اولین روز بعد از آن به عنوان روز ابلاغ در نظر گرفته می‏شود.

بنابراین در ادامه افزود: وجود صورت حسابهای غیرواقعی، کدفروشی و خرید و فروش فاکتورهای صوری و ایجاد اعتبار مالیاتی برای استفاده کنندگان از فاکتورهای صوری که گاها منجر به استرداد به مودیان نیز می شود، همگی از گلوگاههای فساد خیز در منبع مالیاتی ارزش افزوده می باشند که با اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان با استفاده از سیستم ها و فناوری های نوین خاطیان شناسایی و این گلوگاهها مسدود خواهند شد.

در پاین صحبت، افزایش  رضایت مندی مودیان را در راستای ترویج فرهنگ مالیاتی مهم دانست و خاطر نشان کرد:  برای ارتقای رضایتمندی مودیان باید از تمام تدابیر لازم و اقداماتی که می تواند منجر به اعتماد بیش از پیش مردم به نظام مالیاتی شود، بهره برده و تمام تلاش و همت خود را در این مسیر بکار خواهیم بست.

پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button