1

ضرورت ورود سازمان بازرسی به مسئله عدم اطلاعات دهی دستگاه های اجرایی

در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی با رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید شد:

ضرورت ورود سازمان بازرسی به مسئله عدم اطلاعات دهی دستگاه های اجرایی

در دیدار رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با رئیس سازمان بازرسی کل کشور، طرفین بر تقویت همکاری بین دو دستگاه و همچنین حمایت همه جانبه ارکان نظام و دستگاه های اجرایی برای دسترسی کامل نظام مالیاتی به اطلاعات اقتصادی اشخاص تاکید کردند.

به  گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و هیات همراه با ذبیح الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جمعی از مدیران این سازمان دیدار کرده و طرفین بر ضرورت تقویت همکاری ها جهت استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی برای وصول حداکثری مالیات و مبارزه با فرار مالیاتی در کشور تاکید کردند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ابتدای این نشست، با بیان اینکه نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید برای هوشمندسازی نظام مالیاتی و افزایش شفافیت اقتصادی، نیازمند تحقق حاکمیت داده و اشراف اطلاعاتی بر فعالیت های اقتصادی درکشور است، گفت: سازمان بازرسی کل کشور باید به مسئله عدم ارایه اطلاعات اقتصادی اشخاص توسط دستگاه های اجرایی داده محور که تکلیف قانونی برای ارایه اطلاعات به دستگاه مالیاتی دارند، ورود کند.

دکتر داود منظور با اشاره به ظرفیت های گسترده همکاری سازمان بازرسی کل کشور با نظام مالیاتی عنوان کرد: افزایش همکاری دستگاه های نظارتی و تعامل بیش از پیش کمک شایان توجهی به نظام مالیاتی در اجرای صحیح قوانین، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی در کشور، افزایش شفافیت اقتصادی و رشد درآمدهای مالیاتی خواهد نمود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: رویکرد نظام مالیاتی برای تحول آفرینی در دوره جدید، بر حکمرانی داده و حرکت به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی بر مبنای اطلاعات دقیق و شفاف از فعالیت ها و مبادلات اقتصادی استوار است و باید تا حد امکان به سمتی برویم که برخوردهای سلیقه ای و اعمال نظرهای شخصی در فرآیند وصول مالیات و ارتباط حضوری ممیز و مودی در سطوح مختلف به کمترین میزان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران در صورت استمرار وابستگی به درآمدهای نفتی در معرض شوک های اقتصادی و نوسانات قرار خواهد داشت، گفت: برای حکمرانی ریال در اقتصاد کشور باید با تمام توان از پول ملی صیانت کنیم و و برای صیانت از پول ملی و حکمرانی ریال باید بودجه ای کاملا متکی بر درآمدهای پایدار مالیاتی داشت.

دکتر منظور ضمن اشاره به اهمیت نقش سازمان امور مالیاتی کشور در رویکرد کلان اقتصادی به ضرورت استفاده از همه ظرفیت های قانونی برای وصول عادلانه مالیات اشاره کرد و گفت: از جمله این ظرفیت‎های قانونی که هنوز به طور کامل به بار ننشسته، ظرفیت ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم است که در این رابطه عدم همکاری برخی دستگاه ها در ارسال اطلاعات کامل و دقیق به این سازمان قابل توجه است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به همکاری روبه افزایش و مشهود نسبت به گذشته با برخی دستگاه های اجرایی با نظام مالیاتی در زمینه دریافت اطلاعات مورد نیاز، عنوان کرد: این همکاری ها برای دستیابی به اطلاعات سریع و جامع و تحقق مطلوب نظام مالیاتی نوین باید تقویت شود؛ برای مثال دسترسی برخط و مستقیم سازمان امور مالیاتی به تراکنش های بانکی اشخاص و حذف بوروکراسی های موجود، همچنین دسترسی برخط و مستقیم به سامانه اداره ثبت شرکت ها، پایگاه داده های نقل و انتقال املاک و سامانه املاک و اسکان کشور، توان سازمان امور مالیاتی برای تحقق نظام مالیاتی هوشمند و نفوذ به لایه های پنهان اقتصادی را افزایش می دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: تحول در نظام مالیاتی و توفیق این دستگاه برای وصول پایه های جدید مالیاتی از قبیل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات خانه ها و خودروهای لوکس، منوط به دقیق و در اختیار قرار دادن به موقع اطلاعات در نزد دستگاه های از جمله شهرداری ها است .

وی همچنین در بخشی از سخنان خود به دو چالش مهم نظام مالیاتی یعنی شرکت های صوری و همچنین سوء استفاده از کارت های بازرگانی برای فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: این اقدام به ساز وکارهای ملی و همکاری ارکان مختلف نظام به ویژه دستگاه های نظارتی و انتظامی، اداره ثبت شرکت ها، دفاتر اسناد رسمی و غیره نیاز داشته و باید برای حذف چنین پدیده ای از اقتصاد، حداکثر تلاش و همکاری خود را بعمل آورده و تمام ساز و کارها برای پیشگیری از شکل گیری شرکت های صوری را فراهم آورند.

گفتنی است، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این دیدار، ضمن استقبال از تقویت همکاری ها و مناسبات فیمابین نظام مالیاتی و سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل فرار مالیاتی در کشور، شفاف نبودن اطلاعات اقتصادی است و باید زمینه دسترسی نظام مالیاتی به تمامی اطلاعات و داده های اقتصادی ایجاد شود.

ذبیح الله خداییان با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی نظام مالیاتی در کشور عنوان کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی با همکاری همه ارکان نظام و دستگاه های ذیربط برای دسترسی کامل به اطلاعات اقتصادی اشخاص اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه همه کشورها از طریق مالیات اداره می شوند، گفت: وابستگی به نفت یک بیماری مزمن است و این وابستگی، اقتدار کشور و امنیت و ثبات اقتصادی را به چالش می کشد؛ از این رو بودجه کشور باید کاملا به درآمدهای مالیاتی متکی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اتکای بودجه کشور به مالیات باعث می شود اقتصاد ملی از نوسانات قیمت‌های جهانی نفت و تحریم ها و فشارهای بین المللی در امان بماند و فعالان اقتصادی نیز در فضایی با ثبات، آرام و با برنامه ریزی بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری، کسب و کار و درآمدزایی نمایند.

خداییان، مسئله فرار مالیاتی را از مهمترین مسایل اقتصادی کشور برشمرد و گفت: متاسفانه شاهدیم برخی که درآمدهای بسیار بالایی دارند، از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند و این در حالیست که طیف اصلی جامعه که طبقه متوسط به پایین هستند، مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند.

وی اظهار داشت: اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی به فعالیت های اقتصادی و میزان درآمد اشخاص باید افزایش یابد و تا این اشراف اطلاعاتی حاصل نشود، شاهد فرار مالیاتی و سوداگری در بازارهای مختلف خواهیم بود.

رئیس کل سازمان بازرسی کل کشور، ادامه داد: اینکه در کشور شاهدیم نوسانات ارز، سکه و مسکن و خودرو دائما فضایی نا امن برای فعالان اقتصادی و مردم ایجاد می کند، دلیلش عدم شفافیت اقتصادی و ایمن نبودن پول ملی از این عدم شفافیت و بی نظمی اقتصادی است.

خداییان، شفاف نبودن اقتصاد را مهمترین دلیل فرار مالیاتی در کشور عنوان کرد و گفت: باید زمینه دسترسی نظام مالیاتی به تمامی اطلاعات و داده های اقتصادی و همچنین زمینه رصد جریان پولی در کشور برای این سازمان فراهم شود.

وی در ادامه بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در کشور تاکید کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرای هر چه مطلوبتر این قانون، باید به سامانه های مرتبط با این قانون و همچنین درگاه های الکترونیک و تراکنش های بانکی ارتباط مستقیم و برخط داشته باشد.

خداییان خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی همچنین باید به زیرساخت های فناوری و الکترونیکی و به روز ترین سیستم های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این حوزه تجهیز باشد.

وی در بخشی از سخنان خود به موضوع معوقات مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: وصول معوقات مالیاتی به شدت درگرو شفاف بودن اطلاعات اقتصادی افراد است و در صورتی که اطلاعات در نزد سازمان امور مالیاتی دقیق و شفاف باشد، رسیدگی به پرونده های معوق، سریعتر و فرآیند دادرسی برای وصول معوقات کاهش می یابد.

وی عنوان داشت: اطاله دادرسی مالیاتی یکی از مشکلات اساسی است و لازم است با ایجاد فرآیندها و رویه های جدید، رسیدگی به پرونده های مالیاتی در هیات های حل اختلاف تا حد امکان کاهش یابد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به پدیده شکل گیری شرکت های صوری اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی برای شناسایی و برخورد قضایی با این شرکت ها صورت گرفته و همچنین دسترسی سازمان امور مالیاتی کشور به اطلاعات خاص در این زمینه افزایش یافته است که دسترسی به سامانه ثبت شرکت ها از جمله آنهاست.

خداییان ادامه داد: پس از ثبت یک شرکت باید نظارت دقیقی بر عملکرد آن داشت و این نظارت پسینی، سازمان امور مالیاتی را در مقابله با شرکت های صوری کمک می نماید.

خداییان همچنین موضوع گستردگی و  غیرهدفمند بودن برخی معافیت های مالیاتی در کشور را از جمله مشکلات نظام مالیاتی برشمرد و گفت: معافیت های گسترده زمینه نپرداختن مالیات از سوی بخش بزرگی از اقتصاد را بوجود آورده و همچنین در برخی موارد باعث فرار مالیاتی و اجتناب از پرداخت مالیات شده است.

وی تصریح کرد: نظام مالیاتی باید به سمتی حرکت کند که قادر باشد ضمن اشراف بر کلیه فعالیت های اقتصادی، امکان رصد جریان پولی و همچنین رصد کلیه مبادلات کالا و خدمات در کشور را داشته باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر تقویت مناسبات فیمابین سازمان امور مالیاتی و سازمان بازرسی کل کشور تاکید و خاطرنشان کرد: در زمینه شفاف سازی فعالیت برخی صنوف از جمله صرافی ها، تالارهای پذیرایی، قطعه سازها و غیره، همکاری خوبی بین این دو سازمان صورت گرفته است.

خداییان در خاتمه خواستار همکاری هر سه قوه و ارکان مختلف نظام برای کمک به تحول در نظام مالیاتی و اتکای بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی شد.

وی همچنین ضمن قدردانی از تلاش کارکنان نظام مالیاتی و حمایت از مدیران سخت کوش و پاکدست سازمان امور مالیاتی کشور، بر ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران به منظور بهبود مدیریت و شایسته سالاری در انتصابات تاکید کرد.