1

شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید، دستاورد بزرگی برای تحقق عدالت مالیاتی است

رئیس جمهور در دیدار وزیر و مدیران وزارت اقتصاد:

شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید، دستاورد بزرگی برای تحقق عدالت مالیاتی است

رئیس‌ جمهور در دیدار وزیر و مدیران وزارت اقتصادگفت: شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید، دستاورد بزرگی برای تحقق عدالت مالیاتی است.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار وزیر و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، اقدامات این وزارتخانه را امیدوارکننده توصیف کرد و گفت: شناسایی مودیان مالیاتی جدید، اقدامی در راستای اجرای عدالت مالیاتی است که این اقدام باید تکمیل شده و به خوبی برای مردم تبیین شود.

وی با قدردانی از اقدامات انجام شده برای اصلاح نظام مالیاتی کشور، خاطرنشان کرد: اینکه تعداد مودیان مالیاتی بیش از یک سوم افزایش یافته و از ۴.۴ میلیون نفر به ۶.۷ میلیون نفر رسیده، یکی از دستاوردهای مهم دولت در مبارزه با فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی کشور بدون فشار به مودیان مالیاتی موجود است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه کارگزاران دولت موظف هستند در راستای اجرای عدالت، منافع عمومی مردم را بر منافع خواص و گروه‌های خاص مقدم بدانند، چرا که اجرای عدالت، اقدامی اعتمادساز است که تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود.

دکتر رئیسی، دلیل موفقیت‌های کسب شده در عرصه های مختلف فعالیت وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله تلاش در راستای عدالت مالیاتی و راه‌ اندازی درگاه ملی صدور مجوزها را انتصاب نیروهای شایسته، انقلابی و مردمی برشمرد و گفت: در گذشته نیز بخشنامه ‌ها و دستورالعمل‌های متعددی برای اصلاح امور صادر شده اما در اجرا چندان موفق نبوده است.

وی افزود: آنچه باعث توفیقات دولت سیزدهم بوده، بکارگیری نیروهای شایسته، باانگیزه و متعهد به برنامه ‌ها و اهداف دولت تحول‌ خواه و عدالت ‌محور بوده است.

گفتنی است پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزایش بیش از ۳۰ درصدی مؤدیان مالیاتی جدید در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار بر روی مودیان مالیاتی موجود، اجرای تکالیف و دستورات رئیس جمهور در ارائه تسهیلات خرد بانکی و مقابله با معوقات بانکی افراد بدحساب، ساماندهی اموال تملیکی و ساماندهی امور گمرکی و جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات و راه ‌اندازی درگاه ملی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار  را از جمله اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی در هفت ماه گذشته عنوان کرد.

همچنین دکتر داود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان در سال 1400، رویکردها، سیاست ها و برنامه های تحول آفرین نظام مالیاتی در سال جاری را تشریح کرد.

وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی مالیاتی، عدالت مالیاتی، مردم داری و مودی محوری از پایه های اصلی تحول آفرینی نظام مالیاتی هستند، تصریح کرد: ایجاد حاکمیت مبتنی بر داده و حکمرانی داده محور مالیاتی، پیش شرط هرگونه تحول و کارآمدسازی در نظام مالیاتی است که در اولویت برنامه های سازمان امور مالیاتی قرار دارد.