1

جدول ساعت کاری موظفی کارگران در سال 1401

جدول ساعت کاری موظفی کارگران در سال 1401

ساعت کار هفتگی : تعداد روز های کاری طول هفته ×7/33

ساعت کار ماهانه قانون کار: تعداد روزهای غیر تعطیل طول ماه *7/33

ساعت کار موظفی روزانه : 7ساعت و 20دقیقه (برای محاسبه جبری از عدد 7/33 استفاده می شود.)

طرز استفاده از جدول ساعت کار موظفی 1401 

1.اگر ساعت کاری کارگر و حضور وی در کارگاه برابر با ساعت کار موظفی باشد: در این حالت کارگر نه کسر کار دارد و نه اضافه کاری. بنابراین کارفرما مکلف است حقوق ومزایا و بیمه کارگر را بدون کسر و اضافه پرداخت کند.

2. اگر کارکرد کارگر از ساعت کار موظفی ماهانه بیشتر باشد: اگر کارکرد کارگر از ساعت کار وزارت کار که در جدول ساعت کار نوشته شده بیشتر باشد طبق ماده 59 قانون کار اضافه کاری محسوب می شود. برای برآورد ساعت اضافه کاری سال 1401 لازم است که ابتدا کارکرد و ساعت کار انجام یافته توسط کارگر در طول ماه جمع شده و از ساعت کار قانونی همان ماه کسر شود.

اگر ساعت کارکرد کارگر از ساعت کاری قانون کار کمتر باشد: در صورتی که کار به نحوی باشد که کارگر در طول هفته و یا ماه کارکردی کمتر از ساعت کار قانونی 1401 را داشته باشد طبق ماده 39 قانون کار باید حقوق و مزایا و بیمه این کارگران به صورت ساعتی و پاره وقت محاسبه و پرداخت شود.

نحوه محاسبه حقوق ومزایاو دستمزد و بیمه کارگران پاره وقت و ساعتی در کارکرد ساعتی و پاره وقت کارفرما مکلف است مزد و مزایا و بیمه روزهای تعطیل رسمی را نیز به نسبت کارکرد محاسبه و پرداخت کند.

برای محاسبه تعداد روزهای بیمه و حقوق و مزایا: 

1.باید نسبت کارکرد کارگر در طول ماه محاشبه شود.

2.با فرض بر اینکه اگر این کارگر به صورت تمام وقت کار می کرد چقدر حقوق و مزایا و بیمه دریافت می کرد.

3.نسبت به دست آمده در مرحله 1 به مبالغ و ارقام به دست آمده در مرحله 2 ضرب شود.

برای محاسبه نسبت کارگرد کارگران پاره وقت و ساعتی کافی است که کارکرد واقعی و ساعت کار انجام یافته کارگر در طول هر ماه به ساعت کار موظفی همان ماه در 1401 تقسیم شود. عدد به دست عددی بین صفر و 1 خواهد بود.